Wie weet wat je juist MOET eten als je nierstenen heb en wat juist NIET?

Zo zegt de 1 geen asperges en de ander zegt doen, heb wel gegoogled maar word er niet wijzer van.
Wie heeft er goede tips, liefst uit eigen ervaring.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Als ervaringsdeskundige kan ik helemaal achter de adviezen van de nierstichting staan. Niet eten maar drinken is vooral belangrijk:

Geschikte dranken zijn: kraanwater, mineraalwater, suikervrije frisdranken en vruchtensappen. Vruchtensappen zijn vooral geschikt omdat ze bestanddelen bevatten zoals kalium en citraat die een remmende werking hebben op kristalvorming in de nier. Minder geschikt zijn thee en cola aangezien deze dranken door hun hoge oxalaatgehalte de kristalvorming in de nier juist bevorderen.

Cafeïne en alcohol kunnen bij overmatig gebruik de uitscheiding van calcium stimuleren. De consumptie van citrusvruchten zoals sinaasappelen en citroenen wordt aangeraden. Eet daarentegen geen sterfruit (lange doorschijnende gele vrucht) wegens het hoge oxalaatgehalte van deze vrucht. In tegenstelling tot eerdere berichten kunnen niersteenpatiënten vrijwel zonder risico vitamine C supplementen gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een nierfunctiestoornis of bij nierstenen? Dat is wel een essentieel verschil. Bij nierstenen is een vochtbeperking niet nodig en zelfs ongewenst. De nieren functioneren prima maar ergens in de afvoer zit een obstructie. Volledige verstopping van die afvoer, een zeldzaamheid, is natuurlijk een ander verhaal. Dan lijkt me een spoedoperatie de aangewezen weg.

Andere antwoorden (4)

Gelukkig heb ik geen nierstenen maar dat hebben ze wel een tijd gedacht. (Achteraf heb ik een aangeboren nierafwijking)
Wat mij gelijk afgeraden is, was het eten van rabarber of rabarbermoes, dat schijnt aanvallen op te wekken.
Dat eet ik dan ook hooguit 2 á 3 keer per jaar.
Mijn afwijking geeft soms nieraanvallen met dezelfde klachten als iemand die stenen heeft, en ook al vind ik dat niet echt lekker, er is mij aangeraden om dan een flesje bier te drinken.
Dat kreeg ik zelfs bij een ziekenhuis opname toen ik zwanger was. De enige op de hele kraamafdeling.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik ben gek op asperges en die zijn me nooit verboden, ik heb daar ook nog nooit wat van gemerkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of je zomaar kan opsommen wat je wel en niet kan/moet eten.

Wat moet je zeker doen :
- Veel drinken ! (reden is vanzelfsprekend) Let wel op de calcium graad in het water. Deze mag niet te hoog zijn.
- Vermijd vlees omdat deze veel dierlijke proteine bevatten en kunnen leiden tot steentjes.
- Vermijd zoveel mogelijk vetten, omdat deze moeilijk afgebroken kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel een goede tip,maar gelukkig niet uit eigen ervaring. Vraag het de dokter,die weet van de hoed en de rand!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb verschillende keren last gehad ven nierstenen. Bij een internist ook de stenen nalaten kijken of er mogelijk een manier was om het maken van stenen te voorkomen. Helaas vertelde de internist dat er volgens haar geen voedingsadviezen waren om het te voorkomen. Het enige advies wat ik meekreeg was veel drinken. Vooral water.
Mijn vader had ook last van nierstenen en die kreeg advies om dagelijks twee flesjes bier te drinken en vooral geen steenvruchten te eten, zoals bv peren.
Verder heb ik vernomen dat er ook een erfelijke vorm van nierstenen bestaat en daar bestaat een medicijn voor om verdere nierstenen te voorkomen. Dit heb ik uit verhalen van andere en weet dit uit feiten. Wat de vorige beantwoorder schreef is misschien wel het beste advies. De nierstichting heeft veel adviezen voor alle mensen die ook maar enig probleem hebben met hun nieren.