Verandert je persoonlijkheid ook wanneer je een bloedtransfusie krijgt toegediend?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (12)

Er zijn mensen die dat geloven, maar het is wetenschappelijk nooit aangetoond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee gelukkig niet! Zou niet best zijn! Bloed heeft niets met je persoonlijkheid van doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
natuurlijk niet bloed is gewoon een vocht een mengsel van van alles en nog wat maar er zit geen ziel in.
14 jaar geleden
Nee,hoor dat is een foute gedachtengang.Jehova getuigen denken dat ook.Ik heb hier een keer een ellenlange discussie met een Jehova getuige over gehad.Het is pure onzin.Hoe ik dat weet?Omdat ik zelf na een keizersnee een bloedtransfusie heb gehad en mijn persoonlijkheid is niet verandert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies! Net als ik. +1
Nee hoor. Absoluut niet!

Je persoonlijkheid zit niet is je bloed namelijk ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Nee, dat is niet zo, maar ik zou het wel heel leuk vinden want dan liepen er heel wat mensen met persoonlijkheids-trekjes van mij rond :-), ik ben inmiddels meer dan 25 jaar bloeddonor.
Ook zou het leuk zijn dat, als je een beetje wilde veranderen, je dan gewoon een donor uit kon kiezen die eigenschappen had die jou wel aanstonden, maar helaas: je persoonlijkheid verandert niet na een bloedtransfusie!
Het enige dat ik me zou kunnen voorstellen is, dat je blij bent dat een ander (belangeloos) bloed voor jou afstond, daarvoor doe je het namelijk als donor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, bloedtransfusie verandert je niet...

En soms is een bloedtransfusie niet eens bloed, maar alleen maar rode bloedlichaampjes, soms alleen maar serum, dus het is niet eens altijd vol-bloed zal ik maar zeggen... Het hangt er maar net vanaf waarom dat je dat ondergaan moet...

Maar niets van de geruchten, geen HULK-achtige taferelen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
WOW...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier idem.
Nee, de verhalen die over persoonlijkheids-verandering gaan in dit kader, hebben betrekking op harttransplantaties.

Een vegetariër die ineens trek heeft in kip, na een hart te hebben gekregen van een kipnugget fan.
Of het waar is weet ik niet, maar ik heb er verhalen over gelezen.

Zo schijnen ook gebouwen, na te zijn leeg gemaakt en gerenoveerd toch weer dezelfde oude sfeer te krijgen. Dit heb ik persoonlijk ondervonden bij studenten flats. Gerenoveerd, allemaal nieuwe mensen erin en toch de bekende oude sfeer, bij elk van de drie studentenflats.
Misschien is het met lichaamsweefsel iets soortgelijks, dat de sfeer er als het ware nog een beetje inzit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, natuurlijk niet. Dan zou ik een heel ander mens zijn geworden na de 5 zakken bloed die ik gekregen heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wow dan lopen er heel wat mensen op deze aardkloot rond met mijn persoonlijkheid.
Ben vorig jaar opgegaan voor mijn 100e afgifte.

En wat Xinix zegt, volbloed wordt maar heel weinig gegeven.

Bij mij doen ze ook plasmaferese. ik zit dan een uur aan een soort dialyse apparaat en men haalt enkel dat uit mijn bloed (plasma) wat ze nodig hebben.
De rest pompen ze dan weer terug (rode bloedlichamen en zo) Voordeel is dat je in plaats van 5 maal per jaar nu elke 4 weken kan geven.

Dan nog wordt heel veel bloed voor medicijnen gebruikt en uit elkaar getrokken voor transfusie. Maar volbloed wordt niet vaak gegeven in verhouding
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Gast9689;

Zolang het toegediende bloed van de juiste bloedgroep en rhesusfactor is verandert er helemaal niets. Als een van die twee niet klopt kan er wel iets veranderen, maar dat zal de persoonlijkheid niet zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, absoluut niet. Het toegediende bloed dient voor een tijdelijke aanvulling zodat je eigen lichaam de tijd heeft om zelf weer aan te vullen. Je persoonlijkheid zit in je genen.
Lies